در حال بارگذاری ...
نوید روز های خوب برای تئاتر کردستان

نشست 8 ساعته مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان با هنرمندان تئاتر

عزم ما برای حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری  فرهنگ و هنر استان خصوصا تئاتر جدی است .بایدبا شناخت نیاز های اساسی تئاتر استان وبا توجه به منابع مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تدوین برنامه ا ی زمان بندی شده اقدام کنیم.

به گزارش تئاترکردستان، جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامیکردستان در نشست با هنرمندان تئاتر کردستان ضمن پوزش بابت کاستی های موجود در فرهنگ وهنر استان گفت:عزم ما برای حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری  فرهنگ و هنر استان خصوصا تئاتر جدی است .بایدبا شناخت نیاز های اساسی و براساس توان اداره کل و برنامه ی زمان بندی شده اقدام کنیم.

ایشان گفتند : حل همه ی مشکلات موجود کار بسیار دشواری است و ما نیز مدعی نیستیم که می توانیم تمام مشکلات را یک شبه حل کنیم اما بر اساس اولویت ها ،رفع مشکل مکان تمرین و اجرا که یکی از نیاز های اصلی تئاتر ماست و قطعا جزو اولویت های  کاری اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی نیز قرارز گرفته است .در همین راستا با تامین اعتبار،ساخت پلاتو های مناسب که بتوانند تمام مشکلات تمرین و اجرای تئاتر را مرتفع کنند.ساخت پلاتو درسال 97 درشهرستان های سنندج، قروه، بیجار،مریوان و بانه نیز تصویب شده وانشالله تا پایان اردیبهشت عملیات اجرایی ساخت پلاتو سنندج را شروع می کنیم.در همین راستا از انجمن هنرهای نمایشی هم خواسته ایم نیاز های اصلی و مورد نیاز هنرمندان و موارد مهمی که باید در ساخت پلاتو ها مد نظر قرار گیرد را جمع بندی و کتبا اعلام نماید.

وی افزود:در کنار تمام مطالبات برحقی که هنرمندان از مسئولان دارند انتظار می رود خود هنرمندان نیز به اقتصاد تئاتر توجه ویژه ای داشته و با تولید آثار فاخرو جذب تماشاگران بیشتر،رونق مالی و بازارعرضه و تقاضا را بهبود ببخشند. وابستگی شدید هنرمندان به حمایت های مالی دولتی سبب شده که ما از بخش خصوصی و جذب اسپانسر که از فاکتور های مهم و تاثیر گزار در بازار عرضه و تقاضاست غافل شویم.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی افزود:ما درطول سال برای تئاترهزینه می کنیم اما بیشترمنابع مالی ما  صرف جشنوارها می شود وباید برای حمایت از اجرا های عمومی هم برنامه های ویژه ای داشته باشیم.در همین راستا در برآورد های مالی سال97 هم بودجه ی خوبی برای اجرای عمومی در نظر گرفته ایم که اگرتخصیص پیدا کند رونق خوبی در تئاتر ایجاد می شود.

ایشان گفتند: تئاترپویا و فعال یکی از شاخص های اصلی توسعه ی فرهنگی در جوامع است وهنرمندان تئاتر با نگاه دقیق به جامعه و درک و دریافت صحیح از وضعیت موجود و ترسیم واقعی تر آینده ی جامعه یکی از سکان داران اصلی این توسعه اند. اگر شرایطی فراهم  شود که هنرمندان ما با فراغ بال ودر آرامش به تولید آثار فاخر و ارزشمند مشغول باشند می توانند با شناخت آسیب های اجتماعی و بیان آن با زبان هنرکمک شایانی به رواج آگاهی و افزایش دانایی  در جامعه بکنند.

جلال قلعه شاخانی گفت : اگر همه ی ما بر اساس برنامه ای مدون وزمان بندی دقیق اقدام کنیم می توانیم موانع را برداشته و وضعیت موجود را بهبود ببخشیم . البته این مهم ممکن نمی شود مگر این که همه ی ما درعین مطالبه گری،پاسخگو نیز  باشیم.این که همه ی ما منتقد وضع موجود هستیم ارزشمند است اما برای برون رفت از این وضعیت چه پیشنهاد روشن و راهکار اجرایی داریم نیز بسیار مهم است.این که فقط بگوییم تئاتر ما وضعیت مناسبی دارد یا ندارد کافی نیست نقد یعنی این که منصفانه توانمندی ها و نیازمندی های تئاتر استان را بررسی کنیم سپس با برنامه ای مدون و هدفمند ، توانمندی ها  را تقویت و از کمبود ها نیز بکاهیم.البته در این راه به مشورت و ارائه ی نظرات کارشناسانه ی همه ی شما نیز نیاز داریم.

دراین نشست نشست 8 ساعته هنرمندان تئاتر نیز با ذکرمسائل ومشکلات،و انتظارات خود از اداره کل و انجمن هنر های نمایشی استان، خواهان حل مشکل مکان تمرین واجرای گروه های تئاتر ی در مرکز استان شده و از مدیر کل خواستند نسبت به اختصاص منابع مالی برای حمایت از اجراهای عمومی اهتمام ویژه ای داشتهباشند. همچنین هنرمندان حاضر در جلسه از عدم حمایت شهرداری  و شورا ی اسلامی شهر سنندج در همکاری برای نصب رایگان  تبلیغات نمایش ها در فضا های شهری وعدم توجه به انعکاس اخبار تئاتر ،خصوصا اجرای عمومی نمایش ها از رسانه ی ملی گله مند بوده وخواهان توجه ویژه ی شهرداری و رسانه ی ملی به تئاتر شدند.

 




نظرات کاربران