در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در نشست خبری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

اجرای جشنواره تئاتر خیابانی نیازمند تفکر و میل عاشقانه است

در چهارمین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، جلال قلعه شاخانی مدیر کل ارشاد کردستان و دبیر جشنواره ی سیزدهم و محمودرضا رحیمی داور این جشنواره در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی به گزیده‌ای از نحوه اجرای این رویداد و آثار به اجرا درآمده پرداختند.

به گزارش ایران تئاتر از کردستان، در این نشست خبری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: هدف از جشنواره، برگزاری رویدادی شایسته برای مردم و مخاطبان است و اگر رونقی دارد مدیون اطلاع‌رسانی رسانه‌هاست.
شهرام کرمی هنرمندان را صاحبان اصلی این رویداد برشمرد و گفت: برگزاری هر جشنواره نیازمند کار عاشقانه است و اگر این تفکر و میل عاشقانه در مسوولان وجود نداشته باشد خروجی، کاری روتین و معمولی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جزو ۱۰ جشنواره اصلی تئاتر کشور است، افزود: در این دوره تعداد زیادی از هنرمندان درگیر این رویدادند و این نشان می‌دهد کار برایشان دارای اهمیت است.
وی خاطر نشان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در این دوره به عدد ۱۳ رسیده و از رویدادهای اصلی و اساسی کشور محسوب می‌شود چرا که اجرای ۱۳ دوره آن عددی مبارک است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اضافه کرد: نیاز است که به فکر جشنواره چهاردهم باشیم چرا که تحول در این جشنواره یک ضرورت است و همه جریان تئاتر خیابانی کشور را نباید فقط در مریوان دید چرا که مریوان سعی دارد جشنواره را به شکل کیفی و استاندارد برگزار کند.
کرمی عنوان کرد: هدف جشنواره کمک به تئاتر کشور است و همه بضاعت کشور را نباید فقط در جشنواره مریوان انتظار داشت.
وی با بیان اینکه بعد از دو سه سال از برگزاری دوره‌های نخست جشنواره مریوان با الگوبرداری از این کار تئاتر خیابانی در کشورهای خارجی رونق نیز گرفت، گفت: نزدیک ۱۸ جشنواره تئاتر خیابانی در کشور داریم و نقشی که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در برگزاری تئاتر خیابانی داشته انکارناپدیر است و قدردان برگزاری این جشنواره هستیم.
وی یادآور شد: سال آینده باید شاهد تحول در برگزاری این جشنواره باشیم که می‌تواند به شکل ساختاری و یا محتوایی اتفاق بیفتد و امید که سال اینده در سراسر کشور با محوریت شهر مریوان توسعه یابد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی زیرساختی غیر از تماشاگر نمی‌خواهد چرا که به دل مردم می‌رود و اجرا می‌شود.


التیام دردهای مردمی دستمایه شروع کار تئاتر خیابانی شد
بعد از دفاع مقدس و جنگ هشت ساله‌ای که اتفاق افتاد بسیاری از مردم دچار آسیب‌ها و مصیبت‌ها شدند و هنرمندان به این نتیجه رسیدند که برای التیام دردهای مردم با استفاده از زبان هنر بتوانند التیام‌بخش برخی از این دردها باشند و حرکت اولیه جشنواره تئاتر خیابانی با این هدف تبدیل به یک جشنواره شهرستانی، استانی، منطقه‌ای و سپس بین‌المللی شد.
این گوشه‌ای از تاریخچه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان بود که دبیر سیزدهمین دوره این جشنواره در جمع خبرنگاران به آن پرداخت.
جلال قلعه‌شاخانی عنوان کرد: از سال ۸۴ به بعد جشنواره گستره‌ی بیشتری به خود گرفت و به صورت بین‌المللی برگزار شد و مردم مریوان در استقبال از این جشنواره‌ها به مخاطبان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.
وی با بیان اینکه ۳۹ گروه نمایشی در هفت بخش جشنواره با ۱۱۲ اجرا در مریوان حضور دارند، عنوان کرد: ۲۰ اثر در بخش مسابقه و ۱۵ اثر در بخش آئینی سنتی در این دوره از جشنواره اجرا می‌شود.
وی تفاوت این دوره از جشنواره با جشنواره‌های دیگر را مطالبه مردم مبنی بر اینکه همه مردم استان امکان حضور در مریوان برای دیدن تئاتر را ندارند، عنوان کرد و گفت: امسال تلاش شد در سه شهر دیگر استان برخی از آثار به نمایش درآید و خوشبختانه مورد استقبال مردم در شهرهای سنندج و سقز و سروآباد قرار گرفت.
دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اضافه کرد: ۱۰ اثر منتخب از سوی داوران انتخاب می‌شود تا مورد حمایت قرار گیرد و شرایطی فراهم شود که در طول سال اجرای عمومی داشته باشند.
قلعه‌شاخانی حضور پنج داور و اجرای دو کارگاه آموزشی را نیز از محاسن جشنواره خواند و اضافه کرد: در آئین اختتامیه جشنواره سیدهادی حسینی معاون حقوقی وزارت ارشاد و سایر مسوولان کشوری و استانی و شهرستانی حضور خواهند داشت.
وی از افزایش تعداد خبرنگاران در پوشش خبری این جشنواره خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۷۰ خبرنگار برای پوشش خبری این جشنواره تلاش می‌کنند.


جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به معنای توسعه پایدار فرهنگی است
داور جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نیز با حضور در این نشست خبری عنوان کرد: جشنواره تئاتر مریوان به معنای توسعه پایدار و فرهنگی است چرا که توسعه فرهنگی قطعا منجر به توسعه اقتصادی می‌شود.
محمدرضا رحیمی افزود: مردم این خطه از میهن ایران اسلامی در زمان جنگ مورد ظلم و ستم قرار گرفتند و با محدودیت‌های زیادی روبرو بوده‌اند اما وقوع این جشنواره در مریوان بهترین تایید برای توسعه فرهنگی این شهر است.




مطالب مرتبط

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور:

تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور گفت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های انجمن هنرهای نمایشی کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این عرصه است و تئاتر باید جزو ذائقه و سبد فرهنگی مردم قرار بگیرد.

|

نظرات کاربران