در حال بارگذاری ...
در سیزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز انجام شد

اجرای 3 تئاتر در اولین روز جشنواره

سیزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامگاه دوشنبه با اجرای نمایشسِرناد به کارگردانی حمید رضا احمدی کردستانی از سنندج در سالن آمفی تئاتر اداراه فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

سیزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامگاه دوشنبه با اجرای نمایش"سِرناد" به کارگردانی حمید رضا احمدی کردستانی از سنندج در سالن آمفی تئاتر اداراه فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایران تئاتر ، این نمایش که به معنای "آواز شبانه عشاق" است، یکی از نمایشنامه‌های کوتاه "اسلاومیر مروژک" نویسنده لهستانی است که به زبانی ساده، نمادین و با طنزی تلخ در قالب داستان روباهی مکار که به لانه مرغ و جوجه ها می رود به نقد جامعه امروز پرداخت. 

این نمایشنامه در ایران توسط رویا پارکی به فارسی برگردانده شده و صابر نیک‌بخت برای اجرای نمایش در سقز آنرا به زبان کُردی برگردانده است.

بازیگران این نمایش زاهد زندی، فردین قادری، مژگان اسماعیلی، خاطره نقدعلی‌زاده، پروین احمدی هستند و موسیقی آن را شهرام علی‌محمدی و سارا حسینی، آفیش و بروشور فواد حامدی، طراح صحنه  صابر نیک‌بخت، طراح لباس و منشی صحنه آیدا وارستگان، گریم و نور ناصر نیک‌بخت و مدیر صحنه آرمان مهیمی برعهده داشتند.

بنابراین گزارش نمایش "پایز" به کارگردانی پرویز احمدی در پلاتوی مجتمع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد، این نمایش داستان مرد جوانی است که آخرین لحظات از حضور خود در یک بازداشتگاه سپری می کند و قرار است، در این شب به یک پادگان منتقل شود... در این میان وی با شرایط و اشخاصی مواجه می شود که جریان داستان و سیر رویدادها را برای تماشاگر نمایان می کند

بازیگران این نمایش زاهد آرمی، داریوش رفعتی، شهربانو هادی، کیانوش کریمی، امید نیکروژ، لیلا عزیزپور و آرین آزاد بودند و عوامل آن موسیقی امید مصطفایی، طراح پوستر و بروشور ناصر درویشیان، طراح صحنه شهربانو هادی، طراح لباس پرویز احمدی، نور بهمن کریمی، منشی صحنه روژانو ارجمند، طراح گریم یاسمن خورشیدی، اجرای دکور فرزاد پاشایی و کیانوش محمدی و مدیر صحنه مهدی کریمی بودند.

نمایش "خه ج و سیامه ند" به کارگردانی رسول بانگین از ارومیه از آثار راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره به روی صحنه رفت.

این تئاتر، قصه دلدادگی "خه ج" و "سیامند" است، که در دو فضای قدیم و جدید روایت می شود. دو شیفته ای که این بار نیز چون صدها قصه دلدادگی، به ناکامی می انجامد، انگار که عشق را ناکامیست که سبب جاودانگی می شود.

بازیگران این نمایش جعفر پاکنیا و شبنم یوسفی، موسیقی رضا هناره، خدیجه هناره، یوسف هناره و سعید کلاسی، طراح صحنه کیهان حسینی، نور‌ سهیل شلیله و شهلا محمودزاده، آهنگساز رضا هناره، نوازنده دف پیام محمدپناه بودند..

"خانووی سیهه م"، "چریکه ی چیای هالوز"، "به تنیا ژنیک"، ته یه ل"،"سه مفونیای ئاژه له کان"، "ره شو"، دوایین شه ره کانی فه رمانده "پیف"،" ئه وه ی روو ده دات گرینگه"، سپی مه ند و  تارتوف دیگر  آثار نمایشی این دوره از جشنواره  هستند.

گفتنی است ۱۳ اثر به بخش مسابقه این دوره از جشنواره که ۲۹ شهریور ماه تا دوم مهر ماه برگزار می شود، راه یافته اند و داوری آنها برعهده، ناصح کامگاری، رفیق نصرتی و  حسن پارسایی خواهد بود.

این جشنواره توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سقز و انجمن هنرهای نمایشی کردستان برگزار می شود.




نظرات کاربران