در حال بارگذاری ...

نتایج بخش بازبینی جشنواره استانی

هیئت انتخاب آثار (بازبین) بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان متشکل از سیدپیمان ادب آموز- حمیدرضا احمدی کردستانی و صلاح محمدی پس از بازبینی  ۱۴ نمایش متقاضی حضور در بیست و هشتمین جشنواره ی تئاتر استانی کردستان  بیانیه و آراء خود را به شرح ذیل اعلام نمودند.

نمایشهای راه یافته به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان معرفی شدند.
به گزارش تئاتر کردستان :هیئت انتخاب آثار (بازبین) بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان متشکل از سیدپیمان ادب آموز - حمیدرضا احمدی کردستانی و صلاح محمدی، پس از بازبینی  14 نمایش متقاضی حضور در بیست و هشتمین جشنواره ی تئاتر استانی کردستان آراء و بیانیه  خود را به شرح ذیل اعلام نمودند.

 آرای نهایی مرحله ی بازبینی:
هیئت داوران بخش بازبینی جشنواره بیست و هشتم تئاتر استان کردستان پس از دیدن و بررسی تعداد ۱۴ اثر نمایشی متقاضی، در مقایسه با یکدیگر، ۸ نمایش را بدون ترتیب اولویت جهت حضور در بخش رقابتی (مسابقه) جشنواره معرفی          می نماید:
۱) "دهانی پر از پرنده"- نویسنده، فارس باقری/ کارگردان: یاسر هاشم زاده-از شهرستان بیجار
۲) " در حصار باد" -نویسنده و کارگردان، عبید رستمی- از شهرستان سنندج
۳)" نبض سرخ کلاغ" -نویسنده، سعید شهریار/ کارگردان، اسماعیل پاشایی- از شهرستان سقز
۴) "کردها تروریست نیستند" - نویسنده و کارگردان،افشین خدری- از شهرستان سنندج
۵) "قصه های تمام نشدنی" -نویسنده: کامران شهلایی/ کارگردان، محمد سلیمی- از شهرستان دیواندره
۶)" تراس" - نویسنده و کارگردان، یونس صحرارو- از شهرستان قروه
۷)  " والیوم" -نویسنده و کارگردان،محمد علیزاده- از شهرستان مریوان
۸) " و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد" - نویسنده: اکبر صادقی/ کارگردان، فرشید کرمی- از شهرستان سنندج
بیانیه هیئت بازبین:
هنر تئاتر با ریشه و پیشینه ی طولانی خود از گذشته تاکنون هماره عرصه ای مناسب برای بیان ارزشهای والای بشری و سرشت و حقایق مربوط به آن است. هنر تئاتر، حدیث زیبایی و زشتی و تقابل پاکی و پلیدی است بر روی صحنه، تا که آدمی، ببیند و نظاره کند و بیاندیشد و جان را از پلشتی بیالاید. 
تئاتر تنها منوط به اجرای در جشنواره و حضور و راهیابی به آن نبوده و نیست که تفکر است و تعقل است و دعوت به اندیشیدن، و بسیار گفته اند که در این معبد باید اندیشمندانه پای نهاد و این هنر فرهیخته را همنشینی عقل و احساس، بایسته است و تئاتر این همنشینی را، شایسته.
تئاتر، این پدیده ی سترگ انسانی، در دهه های اخیر همه ی عناصرش مدون و علمی شده است تا با بهره گیری از علم و دانش آن بتوان به صورت تخصصی و حرفه ای، امکان و جواز حضور در خانواده ی بزرگ تئاتر را یافت. 
از ملزومات اساسی یک اجرای خوب، بهره گیری درست و بجا از عناصر آن مثل: انتخاب متن،  انتخاب و هدایت بازیگر و بهره گیری و استفاده صحیح از نور، دکور، لباس، موسیقی و ... است و از بدیهی ترین مسائل قبل از هر چیز، آنگونه که همگان بر آن توافق نظر دارند، انتخاب متن و داشتن دغدغه ی کارگردانی است و این مهم یعنی "انتخاب نمایشنامه مناسب توسط کارگردان و گروه اجرایی" از نگاه هیئت بازبین بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان در میان آثار متقاضی حضور در جشنواره، متاسفانه از کمتریت اهمیت و نامحسوس ترین اولویت برخوردار بوده است.
هیئت بازبین جشنواره پس از دیدن و بررسی مجموعه ی نمایش های اجرا شده، با احترام به تلاش و کوشش صادقانه تمامی گروه های نمایشی شرکت کننده، پیشنهادات ذیل را در راستای تقویت نمایش ها و برگزاری جشنواره های موفق تر در سالهای آینده ارائه می نماید:
۱) هیئت بازبین معتقد است و ضروری می داند که ضوابط دقیق و ثابتی برای ورود به صحنه ی نمایش علل الخصوص کارگردانی، تعیین و اجرا گردد، از جمله اهمیت دادن برگزار کنندگان جشنواره به مرحله ی بازخوانی متون نمایشی و انتخاب متون با کیفیت.
۲) هیئت بازبین معتقد است زمینه ی پیشرفت و رشد هر چه بیشتر نویسندگان و نمایشنامه نویسان بومی استان فراهم گردد، چنانکه مشکل اولیه و عمده ی آثار متقاضی جشنواره، ریشه در متن دارد.
۳) هیئت بازبین معتقد است حضور پیشکسوتان و فعالین صاحب تجربه و تفکر تئاتر استان در چنین جشنواره هایی در کنار جوانان خلاق ضروری است.
۴) هیئت بازبین معتقد است نگاه اصولی و تخصصی به مقوله ی کارگردانی، به گسترش نگاه زیبایی شناسانه و تولید آثار فاخر و خوش ساخت می انجامد. بعضا" کارگردانانی که نویسنده اثر خود بوده و همزمان به بازیگری هم می پردازند به نوعی تمامی بار نمایش را بر دوش داشته و از نگاه ریزبینانه و کلی به اثرشان محروم می مانند و اثر عاری از نگاه علمی و تخصصی صاحب اثر خواهد بود.
لازم به ذکر است بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان از  ۲ لغایت ۴  شهریورماه ۹۶ در سنندج به دبیری مازیار قبادی در شهر سنندج  برگزار می گردد.




نظرات کاربران