در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو ایران تئاتر با هیوا حاجی محمدی دبیر شانزدهمین دوره جشنواره

جشنواره تئاتر کُردی برای رشد نیازمند حمایت مالی بیشتری است

در سال‌های اخیر تئاتر کردستان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و جشنواره معتبر و موفقی در این استان برگزار می شود.

یکی از این جشنواره های موفق جشنواره تئاتر کردی است.جشنواره ای که سال قبل به گواه شرکت کنندگان در آن به تعداد ظرفیت سالن تماشاگر پشت در سالن باقی ماندند.  به بهانه برگزاری جشنواره در هوای برفی و سرد با دبیر جشنواره هیوا حاجی محمدی در حاشیه برگزاری جشنواره گفت وگویی انجام داده‌ایم.
 
بعد از  خاتمه دوره قبل جشنواره به دبیری دکتر صادقی و طی مکاتباتی که او با شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی داشت تئاتر کُردی در فهرست جشنواره ثابت و تحت حمایت اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفت. این حمایت‌ها چه تبعاتی برای بهتر برگزار شدن جشنواره داشته است؟
نوع حمایت های مرکز با توجه به شرایط مالی که دارد  قطره چکانی است . اما از موقعی که جشنواره در فهرست جشنواره‌های  مورد حمایت قرار گرفته است. مبلغ مالی این حمایت چند برابر شده و قرار است در این دوره از جشنواره  مبلغ حمایت مالی در حدود 50 میلیون باشد و از این بابت هم ممنونیم و جالی خوشحالی دارد و البته سال آینده انتظار داریم حمایت مالی بیشتری  از جشنواره انجام بشود و نکته مهم این است که جشنواره که قدمتش نزدیک به دو دهه است نباید با چالش‌های مالی مواجهه باشد.

آیا سایر نهادهای دولتی استان برای حمایت از جشنواره اقدامی انجام داده‌اند؟
فرماندار سقز قول های حمایتی داده اند تا در این زمینه کارهای انجام بدهند.

الان مهم ترین مشکلی  که تئاتر  استان کردستان  با آن مواجه هست چه مسئله ای است؟
بحث مهم بحث امکانات سخت افزاری و نبود سالن های استاندارد برای اجرا است. یکی از سالن هایی که نمایش ها جشنواره در آن اجرا می شود کتابخانه اداره کل ارشاد است و با بزرگ کردن سن آن تاحدی برای اجرای نمایش آماده شده است.

آیا در شهر سقط سایر نهادهای دولتی برای تئاتر کاری انجام نمی دهند؟
 قرار است شهرداری یک سالن 1000 نفره را بسازد و بتوان از آن بهره برداری کرد و با وجود سالن است که می شود تعداد اجرای های جشنواره بیشتر شود.

به نظر شما در دوره برگزاری دوره 16 جشنواره تئاتر کردی شاهد رشد کمی و کیفی آثار بوده ایم؟
متاسفانه از موقعی که بدون نیاز سنجی هر منطقه طرح خصوصی سازی در تئاتر عملیاتی شد. این قضیه به کیفیت کارها لطمه زده است. به نظرم باید این طرح های کلان با نگاه کارشناسان هر منطقه و استان انجام بشود. شما در نظر بگیرید برای اجرای یک نمایش دو ماه زمان صرف تمرینات می‌شود و احتیاج به پلاتو و ساخت دکور و پرداخت دستمزد عوامل است و در سقز تهیه کننده خصوصی وجود ندارد که بتواند هزینه تهیه یک تئاتر را را پرداخت کند. الان انتظار در آمد داشتن از اجرای نمایش با توجه به افزایش هزینه‌ها و ظرفیت محدود سالن‌ها برای حضور تماشاگر انتظار بدون منطقی است.

 




نظرات کاربران