در حال بارگذاری ...

کرونا و مشکلات تئاتر

تئاتر کردستان_محمد سلیمی*، اصل ذات تئاتر ، نفس به نفس بودن باتماشاچی است . یک اثر هنری که برآمد فکری چندین هنرمند است ، با جادوی نور و موسیقی طراحی صحنه و نقش آفرینی بازیگر یا بازیگران ، که متاسفانه تقریبا نزدیک به دو سال است که مسحور شدن تماشاچی در این جادوی لذت بخش به واسطه ویروس کرونا امکان پذیر نیست.

شاید هیچ رشته‌ای هنری به اندازه تئاتر از ویروس کرونا ضربه نخورده است. همه ما می‌دانیم تئاتر هنری است جمعی، متشکل از نویسنده، کارگردان، بازیگر ، طراح صحنه ، نورپرداز و دیگر عوامل .

ویروس کرونا که آمد اولین کانون این ویروس منحوس را تجمعات گروهی تشکیل می دادند و خطر سرایت این ویروس در تجمعات گروهی بیش از هرکجای دیگر بود ، تئاتر به خاطر خصلت گروهی بودنش جزء رشته های هنری و شغلی تشخیص داده شد که باید تعطیل شود . البته تقریبا هیچ رشته ای هنری نبود که از تعطیل شدن در امان باشد . اما شاید بتوان تنهایی و در گوشه ای دنج ، تنها و بدون ترس از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به مشق و اجرای هنرهای فردی همچون موسیقی ، نقاشی ، خوشنویسی ، عکاسی و غیره پرداخت ، اما تئاتر به  خاطر ذات گروهی بودن عملا از تمرین و تولید افتاد . البته قبول دارم شاهد حرکتهای هنرمندانی بودیم که سعی کرده بودند در قرنطینه دست به تجربه ی تولید کارهای نمایشی تک نفره یا نهایتا خانوادگی بزنند ، اما باید واقعیت را قبول کنیم آنچه در یک اتاق هر چند کوچک ولی با شرکت گروهی هنرمند متشکل از کارگردان و نویسنده و بازیگر و دیگر عوامل منجر به تولید اثر نمایشی می شود و بر تماشاگر زنده تاثیر می گذارد ، با  تاثیر گذاری کارهای تولید شده در دنیایی مجازی قابل مقایسه نیست  .

اصل ذات تئاتر ، نفس به نفس بودن باتماشاچی است . یک اثر هنری که برآمد فکری چندین هنرمند است ، با جادوی نور و موسیقی طراحی صحنه و نقش آفرینی بازیگر یا بازیگران ، که متاسفانه تقریبا نزدیک به دو سال است که مسحور شدن تماشاچی در این جادوی لذت بخش به واسطه ویروس کرونا امکان پذیر نیست.

جدا از تعطیلی سالن ها ، آمفی تئاتر ها و خانه فرهنگ های محل تمرین تئاتر و متوقف شدن روند تولید اثر نمایشی ، ضربه ی مالی بود که کرونا بر پیکره بیمار اقتصاد تئاتر زد ، متاسفانه حمایت هایی که دولت از طریق  هنر کارت ، از هنرمندان رشته های مختلف هنری خصوصا تئاتری ها انجام داد بسیار نسجیده بود ، بودند کسانی که یا اصلا کار هنری انجام نداده اند یا آخرین اثر هنری و نمایشی آنها به چندین سال پیش بر می گردد ، از مزایای هنرکارت استفاده کردند ولی هنرمندانی که حتی با وجود ویروس کرونا نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش شود از این مزایا محروم بودند ، هر چند خیلی دیر است اما همچنان امیدواریم که حمایت واقعی هنرکارت شامل هنرمندان واقعی شود .

ذکر یک نکته را ضروری می دانم ، آنهم حرکت شایسته ی اعضای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان بود که با رایزنی هایی که در سطح اداره کل و استانداری استان کردستان انجام دادند توانستند کمک های نقدی به بدنه ی گروه های ثبت شده تزریق کنند . لازم و ضروری است از این عزیزان نهایت تشکر را داشته باشم .

. گروه نمایش مات . دیواندره




نظرات کاربران