در حال بارگذاری ...
بیانییه هیئت داوران اولین جشنواره منطقه‌ایی «ئافرەت»

چراغِ حقیقت هنوز در تئاتر روشن است

جشنواره برای پررنگ کردن نقش زنان در هنر والای تئاتر و دفاع از ارزش‌های بنیادین این قشر کُنش‌مند برگزار شد .

به گزارش تئاتر گردستان، در متن بیانیه هیئت داوران اولین جشنواره منطقه‌ایی «ئافرەت» آمده‌است:

تئاتر فرصتی برای تعامل و گفت‌وگو است برای خلق لحظه‌های ناب انسانی و جشنواره‌ها همواره بستری برای تحقق این مهم است، جشنواره تئاتر «ئافره‌ت» فرصتی شد برای هنرمندان، چه نسل جوان، جسور و نو ظهور، چه هنرمندان با تجربه که هنوز هم چراغ اندیشه‌یشان روشن است. همه دست در دست هم برای پر رنگ‌تر کردن نقش زنان در تئاتر معاصر .
تئاتر را نه می‌شود در یک واژه و نه در مضامین پیچیده جهان صنعتی امروز تعریف کرد. (زن ئافره‌ت) را نه می‌شود از جهان جمعی پیرامونش گُسست و نه می‌توان او را در خودگرایی و تک‌گرایی‌، بازآفرینی هنری کرد. جشنواره با نام و موضوعیت «ئافره‌ت» برگزار شد، تنها برای پررنگ کردن نقش زنان در هنر والای تئاتر و دفاع از ارزش‌های بنیادین این قشر کُنش‌مند. ما آثارتان را دیدیم، با دیده جان هم دیدیم.
این همان لحظه پیوستن تئاتر و اندیشه است.
در این راستا با توجه به تاثیر ژرف و شگفت‌انگیز این هنر جادوی، هیات داروان خود را مکلف به مطرح نمودن آسیب‌ها و معظلات این دوره و ارائه راه‌کار جهت ارتقا و بالندگی جشنواره در دوره‌های آتی، گذار از شرایط موجود و فراز به قله‌های مطلوب‌تر، خود را مکلف به ارائه چند نکته و پیشنهاد می‌داند.

۱- «نمایش‌نامه» مغز و بدنه و نیاز اولیه تئاتر است. نمایش‌نامه بستر تئاتر است. لازم است نمایش‌نامه نویسان با اتکا به دانش نمایش‌نامه نویسی همتی صد افزون گمارده و با نگاهی عمیق‌تر که این مهم نیازمند مطالعات اجتماعی و روان‌شناسی است جان تازه‌ای به ادبیات نمایشی بدمند که همواره اعتبارِ اجرای نیکو وابسته به متن اصیل و ارزشمند است.

۲- شناخت درست از مسائل روز زنان و‌ ضرورت دراماتیزه کردن ایده و سوژه در هنرهای نمایشی، که این مهم نیز جز با نگاهی عمیق و هنرمندانه به آسیب‌های اجتماعی جهانِ  پیرامون تحقق نمی‌یابد.

۳- خلافیت و نگاه نو در حوزه اجرا، پرهیز از کلیشه. لازم است هنرمندان نگاه نو و جریانِ روز تئاتر را جدی‌تر بگُمارند، چه در حوزه متن و دراماتورژی، چه سایر شاخه‌های مختلف اجرایی.

۴- توجه به سکوت و فضاسازی به عنوان بازیگر و مُسلح بودن به تکنیک‌ها و متدهای بازیگری.

۵- توجه به ساخت بروشور و اهتمام بیشتر به کاربردی بودن آن برای تماشاگر، به عنوان اولین دریچه‌ی ارتباطی.

و در پایان هیات داوران ضمن تقدیر و تشکر از شش گروه اجرایی و تماشاگران فرهیخته، چشم امید به روزهای پر رونق‌تری برای تئاتر دارد. که این مهم مُیسر نمی‌گردد مگر…
ما برای مقصد عالی نتوانیم رسید مگر
پیش نهد لطف شما گامی را




مطالب مرتبط

«موریانه‌ها» در پردیس سینما بهمن سنندج اجرا شد

«موریانه‌ها» در پردیس سینما بهمن سنندج اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کردستان، نمایش «موریانه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی فرشید گویلی از تاریخ 16 تا 26 مهرماه 1402 ، در تماشاخانه مهر پردیس سینما بهمن سنندج به روی صحنه رفت . این نمایش که با نگاهی ...

|

نمایش «کار اینا...» در قروه به صحنه رفت

نمایش «کار اینا...» در قروه به صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کردستان، نمایش «کار اینا...» به نویسندگی و کارگردانی محمد ابراهیم (دانیال) کریمی، در قروه روی صحنه رفت. «کار اینا...» ، تازه‌ترین اثر هنرجویان آموزشگاه تئاتر «پیدا» ...

|

«ئه وین» در سنندج اجرا شد

«ئه وین» در سنندج اجرا شد

نمایش آئینی سنتی «ئه وین»، کاری از گروه تئاتر مدرن به کارگردانی هوشیار قوامی در سنندج اجرا شد

|

«که ژاوان» در دهگلان اجرا شد

«که ژاوان» در دهگلان اجرا شد

نمایش آئینی سنتی «که ژاوان» کاری از گروه راژان، به کارگردانی عرفان زندی در شهر دهگلان و روستاهای اطراف اجرا شد

|

نظرات کاربران