در حال بارگذاری ...
درگذشت یکی از هنرمندان تئاتر سقز

هادی یزدانی معلم ،شاعر و بازیگر سقزی آسمانی شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کردستان، زندە یاد "هادی یزدانی" در آذر سال ۱۳۵۱ در شهر سقز متولد شد. تحصیلات خود را تا سطح دیپلم در رشته فرهنگ و ادب در شهر سقز به پایان رساند. در آزمون کنکور سال ۱۳۷۰ در مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران پذیرفته شد، اما به دلایلی در مقطع کاردانی همان رشته در تربیت معلم سنندج به ادامه تحصیل پرداخت و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را بە ترتیب در دانشگاه‌های کوردستان، ایلام و ارومیه دنبال کرد

یزدانی فعالیت‌های هنری خود را در زمینه بازیگری تئاتر از سال ۱۳۶۶ آغاز کرد و در نمایش‌های اژدهاک، شاخ، تاسه، سواره، خاطرات هنر پیشه نقش دوم، هیوا، کبودان و اسفندیار، کارنامه بندار بیدخش و… ایفای نقش نمود و به اوج رسید.

وی که از بانیان اولین جشنواره تئاتر کوردی سقز محسوب می‌شود با وجود علاقه‌ای که به هنر تئاتر داشت اما عواملی چون؛ ادامه تحصیلات تکمیلی، شرایط زندگی و … موجب کاستن از فعالیت‌های نمایشی وی گشت و در مقابل، عمده فعالیت هنری خود را بر کارهای ادبی و سرودن شعر متمرکز نمود.

اولین مجموعه شعر خود را به زبان فارسی تحت عنوان”یک فنجان چای” در سال ۱۳۹۶ به چاپ رساند و در حوزه ترجمه می‌توان به چاپ کتاب “ارغوان غروب” اشاره کرد که ترجمه‌ای از دفتر شعر “ئێوارەکە” اثر سید علی حسینی است. از دیگر آثار چاپ شده یزدانی “مقدمه، شرح لغات، مقابله نسخه و تصحیح دیوان کاتب (سروده سلیمان بگ بابان) است. علاوه بر این‌ها، آثار چاپ نشده‌ای در موضوعات پژوهشی، ترجمه شعر و اشعاری از خود بر جای گذاشته است.

هادی یزدانی در دوازدهم اردیبهشت ماه 99  متاسفانه درگذشت و خانواده تئاتر کردستان را تنها گذاشت . 




نظرات کاربران