در حال بارگذاری ...
...

بیانییه هیئت داوران اولین جشنواره منطقه‌ایی «ئافرەت»

چراغِ حقیقت هنوز در تئاتر روشن است

جشنواره برای پررنگ کردن نقش زنان در هنر والای تئاتر و دفاع از ارزش‌های بنیادین این قشر کُنش‌مند برگزار شد .

به گزارش تئاتر گردستان، در متن بیانیه هیئت داوران اولین جشنواره منطقه‌ایی «ئافرەت» آمده‌است:

تئاتر فرصتی برای تعامل و گفت‌وگو است برای خلق لحظه‌های ناب انسانی و جشنواره‌ها همواره بستری برای تحقق این مهم است، جشنواره تئاتر «ئافره‌ت» فرصتی شد برای هنرمندان، چه نسل جوان، جسور و نو ظهور، چه هنرمندان با تجربه که هنوز هم چراغ اندیشه‌یشان روشن است. همه دست در دست هم برای پر رنگ‌تر کردن نقش زنان در تئاتر معاصر .
تئاتر را نه می‌شود در یک واژه و نه در مضامین پیچیده جهان صنعتی امروز تعریف کرد. (زن ئافره‌ت) را نه می‌شود از جهان جمعی پیرامونش گُسست و نه می‌توان او را در خودگرایی و تک‌گرایی‌، بازآفرینی هنری کرد. جشنواره با نام و موضوعیت «ئافره‌ت» برگزار شد، تنها برای پررنگ کردن نقش زنان در هنر والای تئاتر و دفاع از ارزش‌های بنیادین این قشر کُنش‌مند. ما آثارتان را دیدیم، با دیده جان هم دیدیم.
این همان لحظه پیوستن تئاتر و اندیشه است.
در این راستا با توجه به تاثیر ژرف و شگفت‌انگیز این هنر جادوی، هیات داروان خود را مکلف به مطرح نمودن آسیب‌ها و معظلات این دوره و ارائه راه‌کار جهت ارتقا و بالندگی جشنواره در دوره‌های آتی، گذار از شرایط موجود و فراز به قله‌های مطلوب‌تر، خود را مکلف به ارائه چند نکته و پیشنهاد می‌داند.

۱- «نمایش‌نامه» مغز و بدنه و نیاز اولیه تئاتر است. نمایش‌نامه بستر تئاتر است. لازم است نمایش‌نامه نویسان با اتکا به دانش نمایش‌نامه نویسی همتی صد افزون گمارده و با نگاهی عمیق‌تر که این مهم نیازمند مطالعات اجتماعی و روان‌شناسی است جان تازه‌ای به ادبیات نمایشی بدمند که همواره اعتبارِ اجرای نیکو وابسته به متن اصیل و ارزشمند است.

۲- شناخت درست از مسائل روز زنان و‌ ضرورت دراماتیزه کردن ایده و سوژه در هنرهای نمایشی، که این مهم نیز جز با نگاهی عمیق و هنرمندانه به آسیب‌های اجتماعی جهانِ  پیرامون تحقق نمی‌یابد.

۳- خلافیت و نگاه نو در حوزه اجرا، پرهیز از کلیشه. لازم است هنرمندان نگاه نو و جریانِ روز تئاتر را جدی‌تر بگُمارند، چه در حوزه متن و دراماتورژی، چه سایر شاخه‌های مختلف اجرایی.

۴- توجه به سکوت و فضاسازی به عنوان بازیگر و مُسلح بودن به تکنیک‌ها و متدهای بازیگری.

۵- توجه به ساخت بروشور و اهتمام بیشتر به کاربردی بودن آن برای تماشاگر، به عنوان اولین دریچه‌ی ارتباطی.

و در پایان هیات داوران ضمن تقدیر و تشکر از شش گروه اجرایی و تماشاگران فرهیخته، چشم امید به روزهای پر رونق‌تری برای تئاتر دارد. که این مهم مُیسر نمی‌گردد مگر…
ما برای مقصد عالی نتوانیم رسید مگر
پیش نهد لطف شما گامی را