در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام»

یونس صحرارو: اجرا برای زائران، نیازمند شناخت مخاطب است

یونس صحرارو بر این باور است که کار کردن در حوزه تئاتر دینی و اجرای آثار نیازمند شناخت مخاطب است. مخاطبی که زائر کربلاست و شوق به رفتن دارد، یک جا ساکن نیست و تمام وجودش بی‌قرار زیارت است و آشنایی مردم با پیام اربعین در کنار قصه‌ها و داستان‌های مختلف اجتماعی سیاسی و دینی به همراه برقراری ارتباط با این موضوع‌ها، دستاورد این رویداد است.

 به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کردستان، ویژه‌برنامه اجراهای نمایشی در قالب رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استان‌های خوزستان، ایلام، منطقه آزاد اروند، کرمانشاه و کردستان توسط اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 برگزار می‌شود که در این ویژه‌برنامه نمایشی، چهار گروه نمایشی و دو اجرای سیلورمن از استان کردستان به اجرای نمایش‌های مذهبی در مسیر زوار اربعین حسینی می‌پردازند.

یونس صحرارو از قروه کردستان، با طراحی و کارگردانی نمایش خیابانی «با کاروان کربلا» در این رویداد حضور دارد و روز 26 شهریورماه در مریوان اجرا خواهد داشت، به همین بهانه با او گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

یونس صحرارو درباره نمایش «با کاروان کربلا» می‌گوید: «پیرمردی نابینا در مسیر کربلا گم می‌شود و سه جوان کمک می‌کنند تا او راه خود را پیدا کند. پیرمرد می‌گوید که خوابی دیده است و آمده است تا خوابش تعبیر شود سه جوان که تعزیه اجرا می‌کنند نقشی بازی می‌کنند که خواب پیرمرد را تعبیر کنند؛ درنهایت همه راهی کربلا می‌شوند.»

او با اشاره به این‌که اجرا در مسیر سفر زیارتی کربلا به دل آدم‌ها بستگی دارد نه چیز دیگر، افزود: «کار کردن در این حوزه نیازمند شناخت مخاطب است. مخاطبی که اینک زائر کربلا است و شوق به رفتن دارد،یک جا ساکن نیست و تمام وجودش بی‌قرار زیارت است.»

                                                    

این کارگردان می‌گوید: «با توجه به تأکید بر بی‌کلام بودن اجراها در رویداد «اربعین، فرار از کلام»، برای تولید این نمایش به ساخت تصویرهای مختلف توسط بازیگران و تأثیر آن بر مخاطب فکر کردیم و بر همین اساس شاکله نمایش طراحی و اجرا شد.»

یونس صحرارو که درگذشته هم در همایش پیاده‌روی اربعین شرکت داشته و در مرز مهران به اجرای نمایش پرداخته است، ادامه می‌دهد: «مخاطب با اجراها ارتباط برقرار می‌کند و استقبال خوبی دارد و اگر موضوع‌های جذاب و تماشاگرپسند باشد و از دغدغه زائران گفته شود، قطعاً موفق‌تر خواهد بود.»

او برگزاری رویدادهایی چون «اربعین، فرار از کلام» را بسیار مؤثر می‌داند و می‌گوید: «آشنایی مردم با پیام اربعین در کنار قصه‌ها و داستان‌های مختلف اجتماعی سیاسی و دینی به همراه برقراری ارتباط با این موضوع‌ها، دستاورد این رویداد است.»

دلیل شرکت بنده در این رویداد علاقه به این نوع نمایش‌ها و شور و اشتیاقی که در مخاطبان دیده می‌شود کارگردان نمایش «با کاروان کربلا» در پایان می‌گوید: «رضا کاوه مجد، مهدی صحرارو، امیرمحمد کریمی و محمدمهدی رضایی بازیگران این نمایش هستند و دلیل شرکت ما در این رویداد، علاوه بر علاقه‌مان شور و اشتیاقی است که در مخاطب دیده می‌شود.»

 




مطالب مرتبط

«موریانه‌ها» در پردیس سینما بهمن سنندج اجرا شد

«موریانه‌ها» در پردیس سینما بهمن سنندج اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کردستان، نمایش «موریانه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی فرشید گویلی از تاریخ 16 تا 26 مهرماه 1402 ، در تماشاخانه مهر پردیس سینما بهمن سنندج به روی صحنه رفت . این نمایش که با نگاهی ...

|

نمایش «کار اینا...» در قروه به صحنه رفت

نمایش «کار اینا...» در قروه به صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کردستان، نمایش «کار اینا...» به نویسندگی و کارگردانی محمد ابراهیم (دانیال) کریمی، در قروه روی صحنه رفت. «کار اینا...» ، تازه‌ترین اثر هنرجویان آموزشگاه تئاتر «پیدا» ...

|

«ئه وین» در سنندج اجرا شد

«ئه وین» در سنندج اجرا شد

نمایش آئینی سنتی «ئه وین»، کاری از گروه تئاتر مدرن به کارگردانی هوشیار قوامی در سنندج اجرا شد

|

«که ژاوان» در دهگلان اجرا شد

«که ژاوان» در دهگلان اجرا شد

نمایش آئینی سنتی «که ژاوان» کاری از گروه راژان، به کارگردانی عرفان زندی در شهر دهگلان و روستاهای اطراف اجرا شد

|

نظرات کاربران