در حال بارگذاری ...

«که ژاوان» در دهگلان اجرا شد

نمایش آئینی سنتی «که ژاوان» کاری از گروه راژان، به کارگردانی عرفان زندی در شهر دهگلان و روستاهای اطراف اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کردستان؛ نمایش آئینی سنتی «که ژاوان» در شهر دهگلان و روستاهای اطراف از 10 مهر ماه تا 19 مهر ماه 1402 اجرا شد.

 نمایش آئینی سنتی «که ژاوان» که کاری از گروه راژان است؛ نوشته و تحقیق پژوهش آفاق یعقوب نژاد برگرفته از آئین‌ها و رسوم منطقه لیلاخ در دوران‌های مختلف تاریخ و فرهنگ سرزمین ما است؛ به گونه ای که می توان آن به عنوان احیا کننده یکی از رسم های قدیم منطقه نام برد .

در خلاصه این نمایش آمده‌است: این یکی از رسم و آیین های قدیمی منطقه لیلاخ است که که در آن به بحث مهم تولید و خودکفایی مردمان منطقه در تهیه مایحتاج اولیه زندگی می پردازد ، در این آئین از مفاهیمی چون اخلاق، علم، هنر، شادی، مهر و دوستی و رسم های های اصیل که در حال فراموشی بود استفاده شده است. در این نمایش نویسنده سعی کرده در کنار زنده کردن آئین به موسیقی منطقه نیز پرداخته شود . در این اثر هیچ دیالوگی به کار برده نمی شود  و نمایش با موسیقی و آوای منطقه لیلاخ و حرکات و اجرای آئین و رسوم اجرا می‌شود.

مشاور کارگردان سید فریدون احمدی است و حمید زارعی ، سعدون کریمی ، آرام احمدی ، کوثر منصوری ، ندا محمدی ، کژان سیف پناهی ، هانیه محمدی ، منا محمدی ، اسما مولودی، سیده ژوانا احمدی ، راژان زندی ، شنیا خلیلی ، هستی کیخسروی و پژمان امیری  در این نمایش بازی می‌کنند.

دیگر عوامل «که ژاوان» عبارتند از: گروه موسیقی : امید حسین پناهی ( نوازنده ضرب ، دایره ، دف و دهل ) ،شیرکو سیف پناهی ( نوازنده باله بان ، سرنا ، نی ) و عوامل اجرای عبارتند از  دستیار کارگردان ( حمید زارعی) ،  طراحی فضا ( سید فریدون احمدی) ، طراحی لباس ( شهلا اصلانی )،  هماهنگی حرکات (ابراهیم احمدی ، سامان رستمی )، مدیر صحنه (سعدون کریمی ، فردین حمیدی)، هماهنگی و روابط عمومی ( آرام احمدی) ، منشی صحنه (مهدی روشنی ) ،آفیش و بروشور ( فرید ملائی )




مطالب مرتبط

با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

|

نظرات کاربران