در حال بارگذاری ...
در حاشیه دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

درگاه تخصصی تئاتر خیابانی ایران رونمایی شد

مراسم رونمایی از درگاه تخصصی تئاتر خیابانی ایران و ۲ کتاب این حوزه در حاشیه دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.

به گزارش کردستان، مراسم رونمایی از درگاه تخصصی تئاتر خیابانی ایران و 2 کتاب حوزه تئاتر خیابانی سه شنبه 23 شهریور از ساعت 10 شب در محل سالن مجتمع فرهنگی هنری مریوان برگزار شد.
درگاه اینترنتی تخصصی تئاتر خیابانی ایران به پوشش اخبار تئاتر خیابانی سراسر کشور می پردازد. این درگاه که به آدرس http://outdoor.theater.ir/ قابل دسترسی است از بخش های مختلف رویدادها، جشنواره ها، گفت و گو، نقد، یادداشت، مقالات و گالری تشکیل شده است. 
کتاب های «تئاتر خیابانی» نوشته خانم فریندخت زاهدی و «تئاتر شورایی» نوشته آقای علی ظفر قهرمان نژاد نیز در این مراسم رونمایی شد. 
کتاب تئاتر خیابانی به معرفی نوع دیگری از هنر نمایش که بنا به شرایط زندگی در قرن 20 و 21 شکل گرفت می پردازد. پرداختن به تاریخچه تئاتر خیابانی و زیرشاخه های آن از موارد دیگر این کتاب است.
دکتر فریندخت زاهدی نویسنده کتاب تئاتر خیابانی در این مراسم گفت: "تئاتر خیابانی تئاتری است که به جای اینکه منتظر مخاطب بماند تا به سالن نمایش بیاید به میان مردم می رود و تماشاگر را با ارتباطی که برقرار می کند تبدیل به نمایشگر می کند. تئاتر خیابانی بنا به فرهنگ مخاطب و نوع نگرش مردم یک جامعه، ممکن است شکل متفاوتی به خود بگیرد. این برداشتی اشتباه از تئاتر خیابانی است که تصور کنیم که باید فقط مردم را در خیابان سرگرم کنیم."
مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: "جشنواره مریوان توانسته است در همه ابعاد بر تئاتر خیابانی تاثیر گذارد. تئاتر خیابانی ما هنوز تعریف واحدی میان گروه ها و هنرمندان ندارد و انتظار می رود هنرمندان و مخاطبان تعریف مشترکی داشته باشند. این کتاب می تواند عاملی برای نزدیک شدن گروه های نمایشی به جریان های آکادمیک و دانشگاهی باشد." وی ابراز امیدواری کرد کتاب تئاتر خیابانی به مرجع ارزشمندی برای مطالعه در تئاتر باشد. 
شایان ذکر است آقایان سامان خلیلیان، مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی؛ ارمغان بهداروند، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی؛ محمد شفیعی، فرماندار مریوان؛ سید فاتح بادپروا، دبیر جشنواره؛ جلال قلعه شاخانی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و جمعی دیگر از مسئولین و هنرمندان تئاتر کشور در این مراسم حضور داشتند.




نظرات کاربران